ویروس کرونا ومهاجرت

این روزها همه درگیر ویروس کرونا بودیم وهستیم و هر دفعه با گونه ی جدیدی از این ویروس روبه رو می شویم. ناگفته نماند ویروس کووید۱۹ در امر مهاجرت و اخذ ویزاهای کشور های خارجی بسیار تاثیر گذار بوده است به طوری که بر اقتصاد و مهاجرت اثرات زیانباری گذاشته و باعث کاهش چشم گیری در تعداد مهاجران و پناهجویان بوده است.

مهاجران با امر مهاجرت نیاز های مهمی از اقتصاد مثل خدمات عمومی؛ بهداشتس و نقل وانتقال کالاها را برطرف می کردند اما این فعالیت ها در برخی کشور ها ادامه داشته به عنوان مثال کشور آلمان با بسته شدن مرزهایش کارگران مهاجر را برای برداشت محصول به داخل کشور خود راه میداد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می گوید در بین مهاجران حدود ۲۴ درصد آنهارا پزشکان و ۱۴ درصد را پرستارانی که بیشتر در صف مقدم مبارزه با کرونا بودند تشکیل می دادند و بعد از آن دانشجویان و مهاجرانی که برای کار مهاجرت می کردند و در شرایط بدی مثل خانه های کوچک زندگی می کردند باعث انتقال این ویروس می شدند به طوریکه مهاجران بیشتر از بخش های دیگر جامعه به کرونا مبتلا شده بودند.

طبق آماری که در نیویرک ثبت شد جمعیت مهاجران در سال گذشته حدود دومیلیون نفر کاهش پیدا کرده است به همین ترتیب مهاجرت در سراسر جهان سی درصد کمتر شده اما نسبت به ده سال پیش این آمار هنوز با رشد دیده می شد.

امروزه تعداد مهاجران در جهان به ۲۸۱ میلیون نفر رسیده که از این جمعیت تعداد ۵۱ میلیون مهاجر در ایالات متحده آمریکا؛ ۱۶ میلیون نفر در آلمان؛ ۱۳ میلیون نفر در عربستان ؛۱۲ میلیون در روسیه و ۹ میلیون مهاجر در بریتانیا دیده شده اند.

اثرات ویروس کرونا

ـ جابه جایی تحصیلی و دانشجویی:

با شیوع ویروس کرونا حدود ۵ میلیارد دانش آموز از حضور در مدارس منع شدند و همین تاثیر زیادی در امر آموزش و یادگیری دانش آموزان گذاشته است چرا که مدارس با کمبود امکانات برای برپایی کلاس های آنلاین بودند. با پاندمی این بیماری بسیاری از برنامه های تحصیلی در خارج از کشور لغو شد و از دانشجویان خواسته شد به وطن خود برگردند.

ـ مهاجرت کاری و اقتصادی:

ویروس کرونا دارای مشکلات زیادی برای همه ی بخش های زندگی بود اما در این بین بیشترین تاثیر را بر روی مهاجرت نیروهای کار گذاشته است. برخی از مهاجران با داشتن قرارداد های کاری کوتاه مدت در برخی کشور ها مشغول به کار میشدند و بیشترین درآمد خود را برای خانواده های خود در کشور مبدا می فرستادند این افراد بدون داشتن کار و مجوز کاری در کشور های خارجی نمی توانند در آن کشور زندگی کنند چرا که ویزای کاری آنها مطابق با شغلی که در آن مشغول بوده اند صادر میشد و بدون آن مجبور به بازگشت به وطن خود بودند.

ـ مهاجرت کادر بهداشت و درمان:

با شیوع ویروس کرونا افزایش تقاضا برای حضور کادر درمانی در مراکز بهداشتی درمانی بسیار دیده شد. با همه گیری این ویروس نقش مهاجرانی که در بخش های درمانی فعال بودند بسیار پررنگ شد به طوری که سیستم درمانی این کشور ها بدون حضور نیروهای فعال درمانی قابل تصور نبود. اگر تقاضا و مهاجرت کادر درمان به همین منوال ادمه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور با کمبود ۱۸ میلیون نفر از کادر درمان برای دسترسی به اهداف توسعه پایدار سازمان بهداشت جهانی خواهیم بود.

زیان ویروس کرونا

ویروس کرونا به مهاجرت و اقتصاد ضربه ی سنگینی وارد کرد و بیشترین شغل هایی که در این بین دچار زیان مالی شدند شغل هایی همچون هتلداری؛ گردشگری و صنایع غذایی بودند چرا که همین شغل ها بیشترین تاثیر را در امر اقتصاد حاصل از مهاجرت داشتند.

مهاجرانی که در اروپا به کارگری در رستورانها و هتل ها مشغول بودند حدود یک چهارم کل کارکنان این بخش ها را تشکیل می دادند. این مهاجران قرارداد های کوتاه و موقت می بستند و با پاندمی ویروس کرونا این مهاجران اولین کسانی بودند که بیکار شدند.

در اروپا در کشور های سوئد و نروژ و در ایالات متحده آمریکا بیشترین ضرر به مهاجران کارگر وارد شد.
یکی دیگر از زیان های پاندمی ویروس کرونا تعصیلی مدارس بود. فرزندان مهاجران به دلیل نداشتن بودجه کافی برای فراهم کردن امکانات به منظور برپایی کلاس های آنلاین در خانه و همچنین نداشتن فضای کافی برای این کار از بقیه عقب افتادند.

این بچه ها به دلیل عدم آشنایی کافی با زبان و نبود وقت کافی والدین برای کمک به آنها در انجام تکالیف با دشواری در تحصیل مواجه شدند.

بی نیاز از حضور فیزیکی افراد

با شیوع ویروس کرونا تعداد مهاجران برای مهاجرت به اروپا کاهش چشمگیری داشت و این علتی جز بسته شدن مرزها و محدودیت های سفر و تعلیق پروازها نداشت و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در رابطه با این وضعیت می گوید شاید در آینده از لحاظ اقتصادی رشد داشته باشیم اما وضع تغییر چندانی نخواهد کرد چرا که با شیوع این ویروس دیگر نیازی به حضور افراد شاغل در محل کار نیست و به اصطلاح با دور کاری کارهای لازم را انجام خواهند داد بنابراین تحرک افراد در این بین کمتر خواهد شد.
در کشور های مبدا نیز مشکلات کمی وجود نداشت چرا که کارگران در کشور های خارجی کار خود را از دست داده بودند و نمی توانستند برای خانواده های خود کمک مالی بفرستند و این خانواده ها نیز نمی توانستند در شرایطی که ویروس کرونا همه گیر شده به دنبال شغل باشند.
بسیاری از کشور های بزرگ و توسعه یافته در امر اقتصاد قوانین سنگینی برای مهاجرت وضع کردند و با بستن مرز های خود و عدم راه دادن مهاجران خارجی امید را برای متقاضیان مهاجرت نابود کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *