همه چیز درباره ی پناهندگی

امروز قصد داریم صفر تا صد پناهندگی را مورد بحث قرار دهیم و همه ی کسانی را که قصد پناهنده شدن در کشور های دیگر را دارند از مزایا و معایب این کار آگاه کنیم.
در واقع پناهندگی یکی از روش های پر خطر مهاجرت محسوب می شود که در بسیاری از موترد این روش توصیه نمی شود.
ما هفت روش مهاجرت داریم: تحصیل؛ کار؛ تولد؛ ازدواج؛ سرمایه گذاری؛ پناهندگی و شرایط خاص

در واقع پناهندگی در مواقعی انتخاب می شود که شخص در خطر جانی در کشورش قرار دارد و با توجه به شرایط و اوضاع نمی تواند در کشورش بماند و یا به کشورش برگردد و چون بر خلاف قوانین حقوق بین الملل محاکمه خواهد شد پس در کشوری که اعلام پناهندگی کرده از نظر غذا و لباس و… حمایت خواهد شد.

شرایطی که کشورها برای پناهندگان ایجاد می کنند بسیار شرایط خوب و مناسبی خواهد بود به همین دلیل بسیاری از متقاضیان مهاجرت با توضیحات دروغین و با نداشتن شرایط لازم برای اخذ پناهندگی از کشور های دیگر پناهندگی می گیرد.

پناهندگی قانونی

پناهندگی از راه های قاچاق و غیر قانونی پر از استرس و دروغ و مشکل خواهد بود و برخی با ورود قانونی به کشوری از طریق ویزای تحصیلی یا توریستی درخواست پناهندگی می دهند و بر این باورند که این پناهندگی از راه قانونی بدون دردسر خواهد بود اما اینگونه نیست و فرد همیشه باید استرس دروغ هایی که برای پناهجو شدن گفته است را داشته باشد.

دریافت پاسپورت برای پناهندگی

پاسپورتی که افراد با چند سال مقیم شدن در یک کشور دریافت می کنند پاسپورت پناهندگی نخواهد بود و چنین پاسپورتی نیز وجود ندارد و همچنین کارت اقامتی که برای مدت کوتاهی به افراد داده می شود نمی تواند به عنوان پاسپورتی برای پناهندگی محسوب شود.

پناهندگی و اقامت

در سال های اخر پناهندگی یکی از راه های پرطرفدار اقامت محسوب می شد و باعث شده که این دو کلمه با هم اشتباه گرفته شوند در واقع پناهندگی یکی از روش های اقامت است و اقامت بغیر از این روش؛ روش های دیگری نیز دارد اما پر دردسر ترین و پر خطر ترین روش اقامت پناهندگی می باشد.

معایب پناهنده شدن

ـ کسانی که از راه های غیر قانونی و قاچاق بصورت دریایی یا زمینی قصد مهاجرت به کشوری را دارند در خطر ازبین رفتن سرمایه و خطرات جانی هستند.
ـ هزینه هایی که از اراد برای پناهنده شدن می گیرند گاهی از روش های مهاجرت قانونی بیشتر خواهد شد.
ـ گاهی برخی از امتیازات مهاجرت مثل کارکردن یا حق تحصیل را ندارند.
ـ اگر دروغ های فرد برای پناهنده شدن برملا شود کشور مقصد فرد را از کشورش اخراج و دیپورت خواهد کرد.
ـ گاهی افراد مجبور می شوند در کمپ پناهجویان زندگی کنند که این کمپ ها اصلا از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.
ـ گاهی افراد بومی با پناهندگان غیر قانونی رفتارهای ناشایست و بدی خواهند داشت.

مزایای پناهندگی فقط دادن امکانات مناسبی مثل کمک در زمینه مسکن و محلی برای اقامت می باشد و جز این هیچ فایده و مزایایی نخواهد داشت.

تحصیل و پناهندگی

گاهی در مدت زمانی که پرونده افراد پناهجو در حال بررسی خواهد بود حق تحصیل به این افراد داده نمی شود و فرد با این کار حق ادامه تحصیل برای رسیدن به آرزوها و رویاهای فردی خود را از دست می دهد و با چند سال دوری از درس و دانشگاه انگیزه خود را برای ادامه دادن از دست می دهد.

انواع پناهندگی

همانطور که در اوایل مطلب گفتیم بسیاری از افراد با توجه به شرایط مناسب کشور ها برای پناهجویان سعی می کنند از طریق دروغ های ساختگی پناهندگی کشور های مختلف را برای مهاجرت دریافت کنند که چند نمونه آنها را باهم بررسشی می کنیم:
پناهندگی اجتماعی: در واقع شهروندان کشورهایی که جنگ زده هستند و افراد نمی توانند به کشور خودشان بازگردند یا در کشورهایی که تعصبات خانوادگی بر آن حاکم است و فرزندان خود را برای کارهایی که علاقه ندارند اجبار می کنند می توانند از این طریق درخواست مهاجرت داشته باشند.
پناهندگی جنسیتی: شخص با داشتن علاقه به جنسیت خاص یا همجنسگرایی می تواند از این طریق پناهنده شود.

پناهندگی با توجه به نظر سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد معتقد است که اشخاصی که دارای مشکلاتی در زمینه های نژاد؛ مذهب؛ گرایش جنسی؛ سیاسی؛ ملیت و گروه های اجتماعی خاص می باشند می توانند درخواست پناهنده شدن بدهند.

روش های جایگزین پناهندگی

در واقع همانطور که گفتیم پناهندگی یکی از روش های مهاجرت مجسوب خواهد شد و امر مهاجرت غیر از پناهندگی روش های دیگری نیز دارد مثل:
مهاجرت از طریق ازدواج: اگر فردی با یکی از تبعه کشور های خارجه ازدواج کند می تواند برای دریافت اقامت اقدام کند.
مهاجرت با سرمایه گذاری: افرادی که توان مالی بالایی دارند می تواند از روشهای مختلف سرمایه گذاری مثل ثبت شرکت یا خرید ملک و… اقامت دریافت کنند.
مهاجرت از طریق تحصیل: فرد متقاضی می تواند با دریافت ویزای تحصیلی در یک کشور اقامت داشته باشد.
اقامت کاری: با توجه به شرایط مختلف کشورها برای مشغول شدن به کار افراد می توانند از طریق کاری در این کشورها اقاقت دریافت کنند.
مهاجرت روش های خاص: افرادی که شرایط خاصی دارند مثل هنرمندان یا ورزشکاران می توانند اقامت کشورهای مختلف را بااین روش به دست آورند.

پناهندگی و برگشت به وطن

فردی که در کشوری دیگر پناهندگی دریافت می کند به دلیل تهدیدات جانی در کشور مبدا می باشد و می توان گفت این افراد نمی توانند تا حداقل ۵ سال به کشور خود بازگردند و حتی این مدت زمان با توجه به شرایط می تواند خیلی بیشتر باشد.

یک نظر در “همه چیز درباره ی پناهندگی

  1. Soryia می گوید :

    من از شما درخواست دارم که هر زودتر کمکم کنید میخواهم به يکی از کشورهای اروپایی اقامت زندگی کنم من در افغانستان بودم به چند دلیل خاصی خوده از افغانستان بیرون آوردم فعلا در پاکستان استمبخاطری که زندگی مه در افغانستان در خطر بود هر روز احساس خطر می کردم تا وقتی که طالبان نیامده بود حسی خوبی به وطنم داشتم درس می خواندم در دانشگاه اما بعد از آمدن طالبان همه چیز خراب شد شوهرم بخاطری که در وطن سرباز بود فرار کرد وفعلا هیچ از ایشان خبر ندارم که آیا زنده است یا نه در کدام کشور است مه درخواست پناهنده گی دارم به مه پنا بدهید فعلا در پاکستان استم هیچ کاری برای خودم کرده نمتانم خرج وصولی که داشتم تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *