مزایا و معایب مهاجرت

امروزه بسیاری از افراد با به جان خریدن دلتنگی حاصل از ترک وطن تصمیم هایی مبنی بر مهاجرت و اخذ ویزا و اقامت کشورهای خارجی می گیرند. نکاتی که باید قبل از مهاجرت بدانید را باهم بررسی کردیم اما امروز می خوایم آنچه پشت پرده جذابیت های مهاجرت به کشور های خارجی که روبه افزایش می باشد وجود دارد یعنی همان شیرینی ها و سختی های مهاجرت را باهم مطالعه کنیم.

تاریخچه مهاجرت از گذشته تا کنون

از گذشته تا کنون عوامل زیادی همچون جنگ وناامنی؛ عدم وجود شرایط اقتصادی مناسب و رفاه کامل برای زندگی و شرایط اقلیمی و…باعث شده بسیاری از ایرانیان تصمیم ترک وطن بگیرند.

در گذشته با حمله اعراب به خاک سرزمین پارسیان اولین مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه مثل چین یا هند شکل گرفت.

در زمان هایی که عراق و آذربایجان و ارمنستان جزئی از خاک ایران محسوب می شدند مهاجرت هایی به کشور های همسایه یا از کشور های همسایه مثل روسیه به ایران به دلایل گوناگونی وجود داشت.

در دوره ی پهلوی نیز بسیاری از روشنفکران برای ادامه ی تحصیل به کشور های اروپایی مهاجرت می کردند اما بعد از اتمام تحصیل برای خدمت به هم وطنان خود به خاک ایران باز می گشتند.

با آغاز انقلاب در سال های ۵۷ بسیاری از متقاضیان مهاجرت به اروپا مقصد خود را به آمریکا تغییر دادند ولی بعد از به روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی مرزهای ایران و آمریکا بسته شد و مهاجرت به کانادا آرزوی بسیاری از ایرانیان گشت.

امروزه هنوز نیز مهاجرت های کاری و تحصیلی از دو روش پر طرفدار برای متقاضیان مهاجرت دیده می شود و عواملی همچون فساد اقتصادی؛ نرخ بیکاری بالا؛ پایین بودن درآمد نسبت به هزینه های زندگی و ناامنی و…  ، باعث شده بسیاری از جوانان برای ایجاد زندگی ایده آل به فکر اخذ اقامت کشور های خارجی باشند و جریانات مهاجرت روز به روز در حال افزایش خواهد بود.

مزایای مهاجرت

مهاجرت و اخذ اقامت کشورهای خارجی مزایا و منفعت های بسیاری خواهد داشت از جمله: استفاده از امکانات رفاهی برای زندگی ایده آل؛ نبود محدودیت های سیاسی؛ امنیت شغلی و ثبات اقتصادی؛ امنیت بالا برای زندگی؛ استفاده از حق شهروندی کشور مقصد؛ استفاده از آب وهوای پاک و زندگی کردن در محیطی که دولت آن برای رفاه و آرامش مردم خود در حال تلاش است.

بر اساس آمار های مطالعه شده در سال های اخیر می توان متوجه شد که جمعیتی حدود۵ میلیون نفر از ایرانیان در کشورهای استرالیا و ترکیه و آمریکا و اروپا و…در حال زندگی کردن هستند که با توجه به پیشینه آنها می توان دریافت که بسیاری از آنها تحصیل کرده های کشور خودمان بودند که نیاز های زندگی ایده آل آنها در ایران پاسخگو نبوده است.

سیستم آموزشی دشوار و سختگیر کشور ایران باعث شده بسیاری از جوانان کشور نتوانند به دانشگاه های مورد علاقه خود وارد شوند بنابراین تصمیم به مهاجرت تحصیلی یا دائمی می گیرند و کشور های توسعه یافته با نمایش امکانات رفاهی و زندگی مناسب جوانان را به مهاجرت ترغیب می کنند و تا بعد با یافتن کار و شغل مناسب در همان کشور ها بمانند.

با توجه به افزایش شمار متقاضیان مهاجرت و همچنین پیشرفت شرایط کشورهای مهاجر پذیر؛ دولت تصمیم به بهبود شرایط و پیشرفت رفاه و آرامش شهروندان گرفته است البته ناگفته نماند که نمی توان با قاطعیت کامل گفت مهاجرت خوب یا بد است و با توجه به شرایط فردی وخانوادگی متقاضی این امر دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود.

معایب و دشواری های مهاجرت

عواملی همچون احساس غربت؛ تفاوت فرهنگی؛ دشواری یافتن شغل مناسب؛ دشواری برقراری ارتباط با شهروندان کشور مقصد؛ هزینه های زندگی و در کل راه های پیچیده مهاجرت و مراحل آن از دشواری های مهاجرت می باشد.

در کشوری که حقوق اجتماعی فرد رعایت نشود دلبستگی نسبت به ماندن در کشور نیز کمتر خواهد شد بنابراین در اینگونه مواقع فرد تصمیم می گیرد به دنبال جایی باشد که به آزادی و حق و حقوق فردی اش توجه شود.

شرایط اقلیمی نامناسب در کشورها به تصمیم فرد برای مهاجرت کمک خواهد کرد.عواملی همچون بی آبی که امروزه بسیاری از مردم ما با آن دست به گریبان هستند می تواند خود عاملی برای مهاجرت به کشورهایی با شرایط اقلیمی و آب وهوایی بهتر باشد. ناگفته نماند یکی از مهم ترین عامل مهاجرت در کشور ما شرایط اقتصادی نامناسب است که باعث پایین آمدن کیفیت زندگی مردم شده است.

ایرانیان وابستگی زیادی به کشور و خانواده خود دارند شاید در عمل اینگونه دیده نشود اما به شهری فکر کن که حتی یک چهره آشنا نیز به چشم نخورد و همیین امر زندگی را سخت تر خواهد کرد.

مهاجرت مراحل طولانی همچون دریافت پاسپورت؛اخذ ویزا یا طی کردن مراحل پذیرش و… از ابتدا تا انتهای رسیدن به مقصد خواهد داشت که هم زمان بر و هم پر هزینه می باشد.

کسانی که کشورهایی با آب وهوای بارانی و ابری وسرد را برای اقامت خود انتخاب می کنند باید در نظر داشته باشند که کنار آمدن با این شرایط نیز بر دیگر دشواری های مهاجرت خواهد افزود.  چرا که اینگونه شرایط اقلیمی فرد را دچار رخوت وافسردگی خواهد کرد و میتوان نتیجه گرفت  بررسی شرایط آب و هوایی قبل از مهاجرت بسیار مهم تلقی می شود.

اگر افراد بتوانند اقامت دائم کشور مقصد را دریافت کنند باید به این موضوع توجه داشته باشند که یافتن شغل مناسب با تحصیلات آسان نخواهد بود و همین امر سختی های مهاجرت را به مراتب بالاتر می برد چراکه اولویت همه ی کشور ها برای استخدام شهروندان بومی همان کشور خواهند بود.

یک نظر در “مزایا و معایب مهاجرت

  1. آرش می گوید :

    چرا سیاه نمایی میکنی از کشور عزیزمان ایران.
    تو خوبی ها و بدی های مهاجرت رو بگو. خودمون می فهمیم.لازم نیست شما زحمت بکشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *