مهاجرت به قبرس برای کار

جزیره قبرس واقع در شرق دریای مدیترانه است که به دو قسمت تحت حاکمیت دو کشور ترکیه {قبرس شمالی} و یونان {قبرس جنوبی} تقسیم شده است.

در سال های اخیر کشور قبرس پیشرفت های زیادی در زمینه توسعه و تولید داشته است و دلیل آن این است که هر ساله نیروی کار زیادی را از کشور های خارجی وارد می کند و مهاجران زیادی می توانند در حوزه ی کاری مورد نیاز این کشور ویزای اقامت  درآن را دریافت کنند. در ادامه با برخی ویژگی های این کشور آشنا می شویم تا ببینیم مهاجرت به قبرس برای کار مناسب هست یا خیر؟

مهاجرت به قبرس شمالی و ویزای کار

مهاجران کشور هایی ازجمله ایران و ترکیه و همینطور کشور های عضو اتحادیه اروپا به دلیل داشتن کنسولگری در این کشور نیاز به دریافت ویزا ندارند.

اعتبار ویزای این کشور ۳۰ روزه است و افرادی که قصد به راه انداختن کسب وکاری در این کشور را دارند می توانند به مدت ۳۰ روز مجوز کسب وکار یا Business Establishment Permit را دریافت کنند.

درآمد متوسط در کشور قبرس شمالی

درآمد در کشور قبرس با سابقه کاری بیشتر و تحصیلات بالاتر افزایش خواهد یافت اما متوسط درآمد دراین کشور ۵۷۶۱ لیر می باشد و شغله های پر درآمد این کشور دندان پزشکی؛ متخصص رژیم غذایی؛ مدیرمالی و اجرایی؛ وکالت؛ و مدیر هتل می باشند.

هزینه های زندگی در قبرس شمالی

هزینه های زندگی در قبرس شمالی نسبت به قبرس جنوبی ۲۵ درصد ارزان تر است از جمله این هزینه ها میتوان

اجاره آپارتمان ۱.۹۸۹ لیر ترکیه ؛ یک کیلو برنج ۱۲.۴۰ لیر؛ سه وعده غذا در رستورانی متوسط ۳۲۷.۴۲؛ یک لیتر بنزین ۷.۰۸ لیر و… نام برد.

قبرس شمالی و بیمه درمانی

هزینه درمان در موقعیت های اضطراری در این کشور رایگان است مثل تصادفات و کسانی که تحت بیمه اجتماعی در این کشور می باشند هزینه درمان آنها و اعضای خانواده شان تحت پوشش بیمه درمانی زیر نظر دولت است.

بازار کار در قبرس

دریافت جاب آفر از این کشور کمی دشوار به نظر می رسد چون نرخ بیکاری در آن حدود۸ درصد است.

بااین وجود بیشتر مهاجران کاری می توانند به قبرس شمالی مهاجرت کنند چون نیاز به ویزا ندارد و در شغلهایی مثل مدیریت و مهندسی شانس بیشتری برای دریافت جاب آفر و ویزا وجود دارد.

مدرک زبان در کشور قبرس

در واقع بدون داشتن مدرک زبان و بسنده کردن به مدرک تحصیلی و سابقه شغلی می توان ویزای کاری این کشور را دریافت کرد اگرچه داشتن مدرک زبان شانس افراد را برای گرفتن جاب آفر کشور قبرس افزایش می دهد.

ویزای کاری در قبرس جنوبی

قبرس جنوبی ویزا های کاری زیادی از جمله ویزای کار در خانه؛ویزای کار در شرکت های بین المللی؛ ویزای استارت آپی؛ ویزای کارهای داوطلبانه و ویزای کارآموزی به مهاجرین می دهد.

روش های مهاجرت به قبرس

افراد متقاضی می توانند بدون ویزا به کشور قبرس شمالی مهاجرت کنند اما برای کار در قبرس جنوبی داشتن جاب آفر و ارتباط با کارفرمایان از طریق وبسایت های کاریابی ضروری است.

نحوه دریافت ویزای کاری در قبرس جنوبی

داشتن مجوز کاری یا work permitبرای دریافت ویزای کاری در این کشور ضروری است. مهاجرینی که از کشور های عضو اتحادیه اروپا وارد این کشور می شوند و شهروندان کشور قبرس از اولویت بیشتری برای دریافت موقعیت های شغلی برخوردارند و افرادی که شهروند کشور های خارج از اتحادیه اروپا هستند در صورتی می توانند برای کار به این کشور مهاجرت کنند که از طرف کارفرمایان پیشنهاد داشته باشند ویا اگر کارفرمایان نتوانستند کارمند مورد نطر خود را پیداکنند به آنها جاب آفر بدهند.

افراد متقاضی کار در این کشور ابتدا باید از طریق کارفرمایی در این کشور پیشنهاد کاری دریافت کنند وبعد از آن کارفرما برای تاییدیه وزارت کار اقدام کند وتوصیه نامه ای مبنی بر داشتن مجوز کاری بگیرد.

بعد از مراحل بالا فرد متقاضی باید با آن توصیه نامه برای دریافت مجوز کاری خود به اداره مهاجرت قبرس مراجعه کند که اخذ این مجوز حدور یک ماه الی۶هفته ودر مواردی نادر۶ماه به طول می انجامد.

به غیر از افراد متخصص با درآمد های بالا افرادی که که در شغل هایی همچون پرستاری؛مدیریت ارشد ومیانی؛ مربی تیم های ورزشی؛ نقاشان تصاویر مذهبی در یک پروژه به خصوص طرف قرارداد هستند بعد از ۴سال مجوز کاری آنها باطل می شود وباید به کشور خود برگردند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به قبرس

کپی پاسپورت؛ گواهی عدم سو پیشینه؛ تکمیل فرم های M.58 و M.64 برای درخواست ویزای کاری؛ گواهی پزشکی مبنی بر نداشتن بیماری سل هپاتیت ب ایدز سیفلیس در طول چندماه گذشته؛ نامه ضمانت بانکی از طرف استخدام کننده؛ قرارداد کاری تمبر شده با مهر؛ تاییدیه وزارت کار قبرس؛ گواهی ترخیص مالیاتی شرکت استخدام کننده؛ گواهی بیمه درمانی و پرداخت مبلغ ۲۰لیر برای درخواست ویزا.

خود اشتغالی و مهارت به قبرس

افراد متقاضی می توانند در زمینه های مختلفی با داشتن توان مالی کافی ومجوز های مورد نیاز وهمینطور عدم داشتن تاثیر منفی بر اقتصاد کشور قبرس مشغول به کار شوند از جمله این که مشاغل میتوان نام برد:

خرید و یا اجاره زمین به منظور کشاورزی یادامداری

کار در معدن

ایجاد حرفه یا تجارت خود

خوداشتغالی در زمینه علمی به شرط داشتن تحصیلات آکادمیک وحرفه ای

کار در این کشور با قرارداد تمام وقت

زندگی در این گشور با داشتن درآمدسالیانه کافی از منبعی خارجی بدون نیاز به کار

درآمد در کشور قبرس جنوبی

کم ترین میزان درآمد دراین کشور برابر۵۵۰یورو و بیشترین آن ۹۶۶۰ یورو می باشد که تحصیلات بالاتر ومسزان سابقه کاری بیشتر بر این درآمدها تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *