اصطلاحاتی که هنگام مهاجرت باید بدانیم

همیشه امکان دارد هنگام برنامه ریزی وکسب اطلاعات درباره ی برنامه مهاجرتی کشورها با اصطلاحاتی روبه رو شویم که معنی آن را نمی دانیم و همین امر مارا برای انتخاب درست دچار سردرگمی می کند بنابراین امروز میخواهیم شما را با این اصطلاحات مهاجرت آشنا کنیم تا کمی از این راه دشوار برایتان هموار شود.

اقامت به چه معناست؟

کلمه اقامت در لغت به معنای سکون می باشد اما به معنای سکونت در کشوری دیگر نیست .

معنی اقامت با تابعیت یک کشور متفاوت است اما اگر یکی از این دو نباشد حضور فرد مهاجر در آن کشور غیرقانونی تلقی می شود و اگر فرد مهاجر در کشور مقصد همه ی حقوق و قوانین شهروندی را رعایت نکند این اقامت از او گرفته خواهد شد.

در ادامه با دو نوع اقامت موقت و دائم آشنا خواهیم شد.

اقامت دائم { permanent residendy}

وقتی در کشوری به منظور کار یا تحصیل و … برای مدت نامحدودی بمانید درواقع شما اقامت دائم آن کشور را گرفته اید.

اقامت دائم در کشور های مختلف متفاوت است به عنوان مثال در کشور های اروپایی به کسانی اقامت دائم می دهند که ۵سال اقامت موقت داشته اند یا در آمریکا اگر فردی مدتی را خارج از کشور زندگی کند این اقامت از او گرفته خواهد شد.

اقامت موقت { temporary residency }

ماندن در کشوری به قصد گردشگری و یا سفر بمدت محدود اقامت موقت نامیده میشود. این اقامت می تواند با رعایت برخی قوانین در بعضی کشور ها به اقامت دائم تبدیل شود و همینطور حق شهروندی بطور کامل به فرد داده نمی شود.

تابعیت یا citizenship

در واقع همه کشورها تفاوتی بین شهروندان خود و کسانی که به آن کشور آمده اند قایل می شوند که این تفاوت در کلمه ای به نام تابعیت دیده می شود.

تابعیت در واقع به معنای بهره مندی فرد مهاجر از همه ی قوانین سیاسی و حقوقی آن کشور می باشد.فردی که تابعیت بگیرد تبعه نامیده می شود  که  در مواردی تفاوت هایی با افراد همان کشور دارند:

حق قضاوت؛ حق عضویت در مجلس شورای اسلامی یا نگهبان و…؛وزارت در استانداری ؛استخدام در وزارت امور خارجه؛ عالی ترین رده در سپاه و ارتش و…

در همین قسمت باید گفت هر فرد می تواند تابعیت چند کشور را ازآن خود کند که به آن تابعیت مضاعف می گویند و قوانین و حمایت هایی را به عهده فرد تبعه می گذارد.

آپاترید

آپاترید به فردی گفته می شود که تابعیت هیچ کشوری را ندارد یا به دلایل رعایت نکردن قوانین یک کشور تابعیت از آن گرفته شده است.

نداشتن تابعیت بر اساس رعایت نکردن قوانینی از جمله موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:

رعایت نکردن قوانین خاص کشورها؛ به دلیل انجام جرم ها ی سیاسی یا امنیتی دچار مجازات قانونی می شوند و تابعیت از آنها گرفته خواهد شد؛ در برخی موارد احتمال دراد زنی بدلیل ازدواج با مردی خارجی تابعیت کشور خود را از دست بدهد و همینطور نتواند تابعیت کشور همسر خود را نیز به دست آورد بنابراین بی تابعیت می شود؛ اگر فردی به کشور دیگر مهاجرت کند تابعیت کشور خود را از دست می دهد واگر برای تابعیت کشور مقصد اقدام نکند آپاترید خواهد شد.

پناهندگی

اگر فردی به دلیل سیاسی یا دینی و… از آزار و اذیت خود در کشورش مطمین باشد می تواند نسبت به پناهندگی اقدام کند اما در کل پناهندگی پیشنهاد نمی شود.

فرد می تواند پناهندگی کشور های خاورمیانه؛ اروپا؛ منطقه شینگن؛ آمریکا و… را بدست آورد که به این فرد پناهجو گفته خواهد شد.

گذرنامه یاpassport

گذر نامه در واقع به معنای اجازه خروج از کشور و اجازه دولت کشور فرد از دیگردولت ها برای ورود به کشورشان می باشد که این گذرنامه یا پاسپورت در سطح بین الملل قابل استفاده می باشد.ناگفته نماند که بدون داشتن گذرنامه و فقط با داشتن اجازه کشور میتوان برای ورود و خروج اقدام کرد.

انواع پاسپورت عبارتند از:

گذرنامه عادی که برای تحصیل یا کار و… به افراد داده می شود.

گذرنامه دیپلمات که به افراد سیاسی تعلق می گیرد.

گذرنامه خدمت که برای سفر و انجام کاری خاص داده می شود.

ویزا

ویزا در واقه سندی همراه با گذرنامه می باشد که اجاره ورود فرد به کشور مقصد و ماندن در آنجا به مدت محدود  را خواهد داد.ویزای هر فرد باید توسط کشور مقصد بررسی شود و انواع تحصیلی ؛ تجاری و … دارد.

تفاوت گذر نامه و ویزا در این است که گذرنامه به منزله اجازه خروج از کشور می باشد اما ویزا مقصد مورد نظر و اجازه رفتن به آن کشور را در زمانی مشخص نشان می دهد.

 

ویزای شینگن

ویزاهایی که به ۲۶ کشور اروپایی عضو شینگن نیاز است که اگر برای یک کشور عضو این مجموعه ویزابگیرید میتوانید بین این ۲۶ کشور به آزادی سفر کنید.

ردشدن یاreject

اگر فردی درخواست مهاجرت خود را به سفارتخانه تحویل دهد و بر اساس قوانین این درخواست مورد قبول واقع نشود به اصطلاح گفته می شود که درخ.است فرد موردنظر ریجکت شده است.

این رد شدن به دلایلی همچون نبود عکس در فرمت مورد نظر؛اعتبار پاسپورت یا گواهی توان مالی و… میتواند اتفاق بیفتد.

Refuse

اگر درخواست شما توسط سفارتخانه کشور مبدا تایید شود بعد از بررسی های کامل باید توسط کنسولگران کشور مقصد بررسی شود و بعد از این بررسی جواب در فرمت رسمی همان کشور ارسال خواهد شد که می تواند بدون دلیل وتوضیحی انجام شود.

Deny

در واقع شکل رسمیrefuse در آمریکا با واژه ی deny انجام می شود.

کلماتی مانند decline یاineligibility به معنای نپذیرفتن و صلاحیت نداشتن نیز می تواند در نامه های رد خواست دیده شود.

تمکن مالی یاcertificate of financial ability

در واقع یکی از مدارک مورلد نیاز برای مهاجرت گواهی تمکن مالی می باشد که بررسی سرمایه شخص است که بصورت انگلیسی در سربرگ بانک دیده خواهد شد.

Welcome centre immigrant service

این خدمات برای آشنایی فرد متقاضی با نحوه زندگی شهروندان کشور مقصد انجام می شود که در غالب انجام کارهایی همچون آشنایی با قوانین شهروندی؛ استفاده از خدمات یا آشنایی با زبان آن کشور خواهد بود که برای آشنایی با این سرویس ها وبسایت هایی در هر کشور وجود دارد که می توان از آنها کمک گرفت.

پیشنهاد شغلی یاjob offer

اگر به دنبال مهاجرت کاری باشید باید با این اصطلاح (job offer) آشنا شوید که به معنای پیشنهاد شغلی از سمت کارفرمای کشور خارجی می باشد که بر اساس داشتن شرایط می توانید درخوتست دهید و در صورت پذیرش ویزای کاری دریافت کنید.

ویزای جستجوی کار یا job seeker

این مورد برای کسانی است که پیشنهاد شغلی ندارند اما می خواهند از طریق ویزای کاری مهاجرت کنند که مدت اعتبار این ویزا۶ماه است که در این مدت فرد متقاضی باید کار مورد نیاز خود را پیدا کند که برای ایرانی ها از کشور های اتریش وآفریقا و آلمان این ویزا صادر خواهد شد.

آفیسر officer

کسانی که برای بررسی پرونده فرد متقاضی برای مهاجرت با او مصاحبه می کند آفیسر نام دارد.

مدرک آیلتس IELTS

مدرک آیلتس دو نوع دارد که این مدرک در واقع برای دانش زبانی شما نیاز است و دونوع دارد جنرال و آکادمیک

برای ویزای تحصیلی به آکادمیک و برای غیر تحصیلی به جنرال نیاز دارید.

امیدوارم با خواندن این مطالب نیاز شما برای آشنایی با این اصطلاحات به طور کامل رفع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *