مهاجرت از طریق تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک کشوری در غرب اروپا با پایتختی به نام بروکسل می باشد که عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود و از غرب با دریای غربی ؛ از شرق با آلمان ؛ از شمال با هلتد و از جنوب با فرانسه همسایه است.زبان هایی که مردم بلژیک در این کشور صحبت می کنند فرانسوی ؛ آلمانی و هلندی می باشد بنابراین برای تحصیل در بلژیک باید به یکی از این سه زبان تسلط کافی داشته باشید.

برای تحصیل در بلژیک باید به این نکته توجه کنید که رشته ی انتخابی شما برای دریافت مدرک در دانشگاه باید بازار کار خوبی هم در بلژیک داشته باشد که در نهایت بتوانید اقامت این کشور را دریافت کنید.

ناگفته نماند همانند تحصیل در بقیه کشور های خارجی شما در قدم اول باید از یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش دزیافت کنید تا بتوانید مشغول تحصیل در بلژیک شوید.

 

تحصیل در مدارس بلژیک

برای تحصیل در مدارس بلژیک باید تمامی شرایط را درنظر داشت چرا که کسانی که به این کشور مهاجرت می کنند باید با در نظر گرفتن همه ی جوانب در مدارس آن به تحصیل بپردازند.

تمامی کودکان از سن از سن ۶ سالگی مجبور به مدرسه رفتن می شوند و این تحصیل اجباری تا ۱۸ سالگی ادامه خواهد داشت.

زبان تحصیلی در مدارس با توجه به آن منطقه و سیستم آموزشی آن می تواند هلندی ؛ فرانسوی یا آلمانی و یا حتی انگلیسی باشد.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در بلژیک در مقاطع کارشناسی باید به یکی از سه زبان گفته شده تسلط داشته باشید. طول این دوره بین ۳ الی ۴ سال متفاوت است .

دریافت پذیرش از دانشگاه های بلژیک نیازمند داشتن مدرک آیلتس با نمره ۶ می باشد چرا که امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود خواهد داشت.

با داشتن دیپلم می توان در همه ی رشته های تحصیلی دانشگاه های بلژیک مدرک گرفت اما برای تحصیل در رشته های دندان پزشکی و پزشکی و علوم مهندسی افراد باید در یک آزمون اولیه شرکت کرده و با پذیرش در آن وارد دانشگاه شوند.

تحصیل در بلژیک در مقطع کارشناسی ارشد

برای دریافت مدرک فوق لیسانس از دانشگاه های بلژیک باید مدرک لیسانس نیز داشته باشید و طول این دوره برابر دوسال خواهد بود.

تحصیل در کشور بلژیک در مقاطع ارشد به زبان انگلیسی امکانپذیر است و نیازمند داشتن آیلتس ۶.۵ خواهد بود.

با تحصیل در مقاطع ارشد بلژیک می توان مدرک خود را از مرکز اروپا دریافت کرد که اعتبار این مدارک در سطح جهان جایگاه ویژه ای دارد.

تحصیل در بلژیک درمقاطع دکتری

طول تحصیل در کشور بلژیک در مقاطع دکتری ۴ ساله می باشد که به شما امکان تحصیل در دانشگاه ها ی تاریخی و قدیمی این کشور را خواهد داد.

برای تحصیل در مقطع دکتری شما باید یک ناظر یا سوپروایزر به عنوان کارشناس ارشد برای نظارت پایان نامه دکتری و بررسی پیشرفت تحصیلی خود داشته باشد.

با توجه به دانشگاهی که قصد دریافت پذیرش از ان را دارید باید مهارت زبانی خود را تقویت کنید اما اگر برای تحصیل در بلژیک در مقطع دکتری نیازمند مدرک زبان انگلیسی خواهید بود باید بتوانید آیلتس ۷ را دریافت کنید.

هزینه تحصیل در بلژیک

برای تحصیل در بلژیک می توان در موسسه های دولتی یا خصوصی درس خواند که با توجه به هزینه های زندگی انتخاب یکی از این دو امکانپذیر خواهد بود.

اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید هزینه سالانه تحصیل در بلژیک برابر ۸۵۰ یورو می باشد اما اگر شهروندی خارج از کشورهای اتحادیه اروپا هستید این هزینه بین ۲ تا ۵ هزار یورو خواهد بود.

هزینه زندگی با توجه به منطقه ای که در آن ساکن هستید یا خوابگاه و یا آپارتمان خصوصی ماهیانه بین ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ یورو می باشد.

هزینه اجاره آپارتمان در بلژیک:

ـ اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر بلژیک  ماهانه ۷۲۱ و در خارج از شهر برابر ۶۰۵ یورو می باشد.

ـ اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر بلژیک ماهانه ۱۱۶۶ و در خارج از شهر برابر ۹۴۵ یورو خواهد بود.

بورسیه تحصیلی در بلژیک

برای تحصیل در بلژیک امکان دریافت بورسیه نیز امکانپذیر خواهد بود. برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی نیاز به داشتن دیپلم و ارائه رزومه تحصیلی خود می باشد. در مقطع ارشد و دکتری فرد باید بالای ۳۵ الی ۴۰ سال سن داشته باشد و آخرین مدرک تحصیلی دریافتی و رزومه تحصیلی و علمی خود را ارائه دهد .

شرایط بورسیه تحصیلی بلژیک:

با توجه به شرایط فرد از لحاظ تحصیلی و علمی امکان دریافت بورسیه برای معافیت کامل از هزینه های تحصیل و یا بخشی از آن وجود خواهد داشت.

انواع بورسیه تحصیلی در بلژیک

برای بورسیه تحصیلی بلژیک انواع متفاوت یوجود دارد از جمله:

ـ بورسیه تحصیلی VLIR که به دانشجویان کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و آسیا داده می شود و هزینه های زندگی و تحصیل و اقامت و… را پوشش خواهد داد.

ـ بورسیه ۱۰۰۰۰ یورویی: این بورسیه کمک هزینه ای به مبلغ ۱۰۰۰۰ یورو را به دانشجویان برای هزینه های زندگی و تحصیل خواهد داد که با توجه به هزینه های زندگی در مناطق مختلف بلژیک امکان تغییر مبلغ بورسیه وجود خواهد داشت.

کار در حین تحصیل در بلژیک

دانشجویانی که ذر حال تحصیل در این کشور هستند اجازه انجام کار دانشجویی به صورت پاره وقت را خواهند داشت.

مدت کار در هفته برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ۱۰ ساعت ؛ دانشجویان مقاطع ارشد ۲۰ ساعت و دانشجویان دکتری ۳۰ ساعت می باشد. هزینه کار در دوران دانشجویی برای هر یک ستعت ۷ الی ۹ یورو خواهد بود که دریافت آن به افراد برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *